Maria José Ragué Arias com a teatròloga feminista

11 novembre, 2020

per Adriana Nicolau, doctoranda de LiCMES, UOC

El passat mes de setembre es va celebrar de manera telemàtica el “I Congreso de Investigación teatral ‘La creación femenina en el siglo XXI. Homenaje a María José Ragué Arias’”, organitzat per la Universidad de La Laguna (Santa Cruz de Tenerife). La trobada, que pretén convertir-se en un esdeveniment de periodicitat anual entorn de l’estudi del teatre en l’àmbit hispànic, va voler retre homenatge a la investigadora, crítica i dramaturga catalana que va fer bandera del feminisme des dels inicis de la seva trajectòria.

Maria José Ragué Arias, a més de participar activament en el moviment feminista de la Transició i de ser autora d’un bon nombre de títols divulgatius sobre contracultura i feminisme (com California trip o La liberación de la mujer), entre moltes altres facetes d’una activitat polièdrica, va ser també pionera en la introducció de la perspectiva feminista en l’estudi del teatre català. Tot i que la seva importància ha estat reivindicada tant en l’àmbit teatral com en l’acadèmic, sobretot arran de la seva mort el 18 de juny de 2019, l’impacte del seu pensament feminista ha estat limitat en els estudis de teatre catalans, com s’assenyala en aquest article.

Sortosament, iniciatives com la de la Universidad de La Laguna comencen a posar de manifest la necessitat de reivindicar no només el caràcter pioner dels escrits de Ragué Arias, sinó també la seva radical vigència. En el marc del congrés, Adriana Nicolau Jiménez va dictar la comunicació “Maria José Ragué Arias com a teatròloga feminista“. Nicolau va desenrotllar una breu anàlisi de la producció acadèmica de l’estudiosa entorn de les relacions entre dones, feminisme i teatre català, que podeu visualitzar aquest enllaç.

Com que causa d’un problema tècnic, els primers minuts de la intervenció no es van enregistrar, per facilitar la comprensió de la presentació en reproduïm les primeres paraules:

“Buenos días. Quiero agradecer calurosamente a la organización el haberme brindado la oportunidad de hablar hoy aquí de la obra de María José Ragué Arias, así como felicitarla por la concepción de este congreso, que se anuncia importante y que desde mi punto de vista no hace sino certificar la vigencia de las tesis de Ragué.

Durante la media hora que sigue voy a hablar de la obra de Ragué y más concretamente voy a centrarme en la Ragué teatróloga feminista, es decir, en los escritos académicos donde Ragué elabora su pensamiento sobre las relaciones entre mujeres, teatro y feminismos. Con mi análisis quiero defender, en primer lugar, el rol pionero de Ragué al introducir en los ámbitos académicos hispánico y catalán un paradigma de lectura feminista para el teatro contemporáneo; y, en segundo lugar, la vigencia de algunas de sus ideas para aquellas personas que hoy en día intentamos dar continuidad y hacer crecer un debate universitario alrededor de la autoría femenina en el teatro y el impacto del género tanto en las obras como en el campo teatral, que creo que somos la mayoría de las y los que estamos hoy aquí, aunque sea en la distancia.

Ragué explica en una ponencia del año 2013 que empezó a trabajar sobre las relaciones entre mujer, teatro y feminismo a principios de los años 1980, cuando el Club Dona de Barcelona le pidió que hiciera una charla sobre mujeres y teatro. Sin embargo, las raíces del doble interés de Ragué por el teatro y el feminismo se encuentran antes en su trayectoria, en la etapa que Ragué pasa en Berkeley, California, entre 1968 y 1970. Allí Ragué entra en contacto con el teatro independiente de la época y con la segunda ola feminista norte-americana. Es un viaje crucial, por lo tanto, que marcará su concepción del teatro y del feminismo, y que cuando regresa a Barcelona la sitúa en la vanguardia de sus coetáneos.”

Adriana Nicolau està enllestint la tesi Feminismes al teatre català contemporani (2000-2019), que recull el llegat crític de Ragué en una anàlisi de l’impacte dels feminismes al teatre català del segle XXI.

(Visited 9 times, 1 visits today)