Feminismes. Subjectes del nou mil·lenni

15 setembre, 2020

Feminismes

Dimecres 16 de setembre, a la llibreria Ona (19:00 h.), es presentarà el volum monogràfic de la Revista de Catalunya Feminismes. Subjectes del nou mil·lenni, que ha estat coordinat per Lluïsa Julià. Presentaran el monogràfic Agustí Pons, director de la revista, la poeta Àngels Gregori i Lluïsa Julià. Al volum hi han participat diversos membres de LiCMES.

“Vivim un nou moment d’expansió social del subjecte femení. De la reivindicació emancipatòria genèrica dels anys seixanta i setanta del segle XX —ara ja en fa cinquanta anys!— s’ha avançat a un reconeixement públic de les distintes subjectivitats i col·lectius diferenciats, tot i que la lluita continua i cal ampliar constantment el camp d’acció. La creixent consciència col·lectiva s’ha fet sentir als carrers del món els últims 8 de març en unes manifestacions desconegudes fins avui en termes numèrics i que apleguen dones (i homes) de distintes generacions, races i condicions. El clam contra la violència masclista ha provocat accions com el #Jotambé o #MeToo, per trencar la subordinació masculina secular, també en les professions aparentment glamuroses i en les artístiques. Tot i així, ens movem encara en un marc simbòlic i estructural masculí, d’una determinada masculinitat fixada sobre la qual també s’han rebel·lat molts homes, mentre d’altres defensen l’hegemonia del poder des d’institucions i partits polítics amb discursos clarament involucionistes.”, diu la professora Julià a la presentació del monogràfic.

Sumari de Feminismes. Subjectes del nou mil·lenni:

Lluïsa Julià Capdevila: Presentació

I. PERSPECTIVES HISTÒRIQUES
1. Montserrat Palau Vergés: Escriptores catalanes del segle XX: feminisme i nació
2. Mary Nash: Un sol front plural: el feminisme als inicis de la Transició democràtica
3. Susanna Ligero Tormo: Una mirada al feminisme autònom al País Valencià
4. Marina Subirats: La Conferència de Pequín vint-i-cinc anys després
5. Rafael M. Mérida Jiménez: Calidoscopi gai (1970-1995)
6. Mercè Otero Vidal: Parlem de pedagogies feministes
7. Marta Pessarrodona: Tal com érem o tímid apropament a una genealogia del segon feminisme a Catalunya

II. CRUÏLLES I REFLEXIONS
1. Fina Birulés: Reflexions sobre vulnerabilitat i violència
2. Maria Rodó-Zárate i Tània Verge Mestre: Feminisme i sobiranisme: una esmena a la totalitat
3. Najat El Hachmi: Islam i dones: la cruïlla
4. Florencia Brizuela González: Genealogies antiracistes de la interseccionalitat
5. Julie Wark: De MeToo a #MeToo
6. Jordi Mas Grau: Entre l’estigma i la legitimitat. Una aproximació crítica al fenomen transgènere
7. Josep-Anton Fernàndez: Quatre notes sobre les (“noves”) masculinitats
8. Eva Alfama i Marta Cruells: Feminismes i política pública: és possible impulsar una agenda transformadora des de les institucions?

III. PRÀCTIQUES, MEANDRES, LLOCS
1. Aina Pérez Fontdevila i Meri Torras Frances: “Furgant per les llivanyes i juntures”…: què és una autora?
2. Àngels Gregori: Tornar al lloc és rellegir
3. Ada Castells: Escapar dels clixés
4. Helena González Fernández: Preses, o com les dones esquerdades apareixen a la ficció catalana recent
5. Mireia Calafell: De miopies i jocs: una aproximació coral sobre jove poesia catalana i feminisme