Seminari a l’entorn de Yo tuve un sueño, de Juan Pablo Villalobos

15 octubre, 2019

Dijous 31 d’octubre celebrarem un seminari amb Juan Pablo Villalobos, autor del llibre de no-ficció Yo tuve un sueño. El viaje de los niños centroamericanos a Estados Unidos (2018). El llibre recull deu testimonis de menors no acompanyats que van travessar la frontera entre Mèxic i Estats Units entre 2011 i 2014 per reunir-se amb les seves famílies.

“¿Son refugiados? ¿Son migrantes? Narrativas con consecuencias. Serán lo que podamos y decidamos contar.” (p. 123, de l’epíleg d’Alberto Arce)

“Las pandillas, originalmente dos, ya son docenas. […] Se pelean, mutan, se alían, se fraccionan. Negocian, matan, extorsionan, secuestran y trafican, compran votos e intervienen en política. Las pandillas son, hoy, las calles de América Central. Y al menos 190.000 menores de edad han decidido huir de ellas en los últimos cinco años rumbo a Estados Unidos. Han hecho estallar la agenda migratoria. [… ] Está por ver si alguien asume como suya la resolución de una crisis de refugiados que permita que decenas de miles de niños centroamericanos logren cumplir su sueño de vivir mejor. De vivir.” (p. 138, de l’epíleg d’Alberto Arce)

El seminari reunirà professors i estudiants de la UOC, d’una banda, i de l’altra, en línia, estudiants d’Elon University, alumnes del professor Federico Pous, coordinador del Peace and Conflict Studies Minor de la universitat de Carolina del Nord, Estats Units.

En la conversa plantejarem preguntes com ara: quin és el fonament ètic d’obres com Yo tuve un sueño, que volen visibilizar violències físiques, psicològiques, simbòliques i sistèmiques? Quins dilemes ètics plantegen aquestes narratives? Com es construeixen subjetivitats polítiques en tensió amb els discursos globals de la violència?

El seminari s’inscriu en el projecte Narratives de la violència, que agrupa investigadors de vuit universitats: Universitat Oberta de Catalunya, Universidad Complutense de Madrid, Elon University, University of Hassan II, University of St Andrews, University College Cork, Amsterdam University College i Adam Mickiewicz University of Poznan.

Hora: 16:30-18:00 (Barcelona: 11:30-13:00 Carolina del Nord)
Lloc: seu de la UOC de l’Avinguda Tibidabo, 47

(Visited 3 times, 1 visits today)
Profesora agregada de los Estudios de Artes y Humanidades de la UOC